Lichtstoet constant in ontwikkeling

Groot deelnemersveld verlicht de straten van Bladel op zaterdag 9 maart 

impressie Lichtstoet 2012 Nog een paar nachtjes slapen en dan rolt de Lichtstoet door de Bladelse straten. Sommige lampen aan, heel veel andere lampen uit want in het donker is de stoet ’t mooist. Weken werk gaat eraan vooraf bij de wagenbouwers maar ook bij de Muggezifters. Elke wagen wordt namelijk bekeken en gekeurd want veiligheid staat voorop. Pius Lemmens en Toon Hendriks zetten – met de andere commissieleden – de laatste puntjes op de i. 

Ontwikkeling
Bij aanvang van het interview is een beetje stress te lezen op het gezicht van Toon. “Ik heb gisteren een hele dag geen e-mail gehad, er was iets mis bij de provider”, vertelt Toon, “Ik weet dat ik mailtjes gemist heb; ze zijn spoorloos maar wel belangrijk. Dus moet ik vandaag een hoop mensen bellen en mailen om te vragen of ze me gisteren toevallig iets gestuurd hebben. Zijn toch tegenvallers waar ik nu even niet op zit te wachten.” Hoe anders was dat vijftien jaar geleden, bij de eerste Lichtstoet? Pius: “Toen sprongen we nog op de fiets als we iemand iets te melden hadden, of we belden op. Er werden zelfs nog brieven getypt. Zo zie je maar hoeveel er kan veranderen in vijftien jaar tijd. Als nu de mail er een dag uitligt, zijn we onthand.” Zo blijkt de hele Lichtstoet constant in beweging te zijn. “Toon: “Het mooist zie je dat bij wagens die voor de tweede keer meedoen. Het eerste jaar doen ze hun best maar vallen ze in het niet bij de meer ervaren bouwers. Bij hun tweede jaar zie je de vooruitgang en worden ze geduchte concurrent van de ervaren groepen.” 

Het digitale tijdperk
De Muggezifters zijn helemaal van nu. Social media en allerhande digitale snufjes hebben hun intrede gedaan maar soms neemt Pius het heft toch even in eigen hand en grijpt terug naar het degelijke papierwerk. “Vanwege wettelijke voorschriften moeten onze parkeerwachters een traject van ‘e-learning’ in. Een soort cursus via de pc waarop ze getest zouden worden op hun kennis en vaardigheden van het verkeersregelaar zijn. Daar hadden niet alle verkeersvrijwilligers zin in en ook niet iedereen beschikt over een pc. Ik heb het programma thuis eens bekeken en het was in mijn ogen niet van toegevoegde waarde. Dus ben ik naar de gemeente gegaan voor de schriftelijke versie en nu is het ook geregeld. Ja, ik weet dat we met de tijd mee moeten maar soms is een stapje terug doen ook niet erg.” De social media is een belangrijk communicatiemiddel aan het worden. Toon: “Gisteren zette Erik een bericht op Facebook met het verzoek dat te delen en zodoende kans te maken op twee vrijkaartjes. Wat denk je? Binnen twee uur heel veel reacties. Dat werkt dus wel.” De Lichtstoet is moeilijk te missen want de Muggen grijpen elke gelegenheid aan om promotie te maken voor hun evenement. Pius: “Het is zelfs al zo dat de commissaris van de Koningin misschien volgend jaar komt omdat hij zulke positieve verhalen over de Lichtstoet heeft gehoord.” 

Publiek en deelnemers
Maar liefst zeventien wagens, een loopgroep en acht individuele deelnemers verschijnen dit jaar aan de start. Toon: “Het zijn er eigenlijk twee te veel want ons ideale deelnemersveld ligt op vijftien. Maar er kunnen er altijd nog één of twee afvallen, dat was vorig jaar ook. Maar meer inschrijvingen nemen we niet aan. Er staan er nu twee op de wachtlijst maar als die nu nog moeten beginnen met het aanbrengen van de verlichting zijn ze toch al te laat. We hadden zelfs een verzoek uit Venlo. Die hebben we even doorgeschoven naar volgend jaar. Het zou wel mooi zijn als die een hoop extra publiek mee zouden nemen.” Zonder publiek geen Lichtstoet meer. Pius scherpt het nog een beetje aan: “Zonder Lichtstoet geen carnaval meer. Zo stellig is het misschien niet maar de opbrengsten van de entree komen geheel en al ten goede aan de deelnemers van de Lichtstoet en de viering van carnaval in Bladel.” 

Vrijwilligers
Zonder vrijwilligers overigens ook geen Lichtstoet. Pius: “Er zijn op de dag van de Lichtstoet zo’n honderdveertig man voor ons in touw. Een grote groep plaatst de hekken en bouwt de reclametoren. ’s Avonds hebben we leden van verenigingen die de kassa’s bemannen. Als tegenprestatie krijgen ze van ons een leuk bedrag voor in de clubkas. Weet je wat zo mooi is? Elk jaar zorgt onze fan Theo ervoor dat er worstenbroodjes of gebak bij de koffie is voor de werkploeg. Daarmee laat hij zijn waardering blijken voor onze inzet. Dat vinden wij zo mooi.” De commissie maakt in de weken voorafgaand aan de Lichtstoet een rondje langs alle bouwers. Toon: “Om te kijken hoe ze ervoor staan en om de veiligheid te controleren. Het kan altijd mis gaan maar wij zullen er alles aan doen om calamiteiten te voorkomen. Vorig jaar brak er iets af bij een wagen en toen bleek dat ons calamiteitenplan goed werkte. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.” 

Complete avond uit
De stoet vertrekt om 20.00 uur vanaf de van Dissellaan; een half uurtje eerder start het voorprogramma van muziek en entertainment. Pius: “Je kunt er een complete avond uit van maken door vooraf een hapje te gaan eten in één van de horecagelegenheden op de markt. Ben je daar vóór 18.00 uur dan spaar je het entreegeld uit en kun je een extra wijntje nemen. Als je een plekje aan het raam hebt, kun je misschien de tocht op een beschutte plek bewonderen. We hebben we goed weer besteld maar we weten nooit zeker of ‘ze’ op tijd afleveren.” De beste locatie om de stoet te bekijken is de Burgemeester Goossensstraat omdat die echt pikdonker is. Toon: “Vreemd genoeg staat daar bijna nooit iemand. Misschien omdat het aan ’t eind van de route is. Ik weet iets, we gaan gewoon zeggen dat mensen daar vooral niet moeten gaan staan. Misschien dat ze het dan juist wel doen. Dus: Niet op de Burgemeester Goossensstraat gaan staan want daar worden de eventuele gaten gedicht, is het pikdonker en loopt de stoet snel voorbij.” Kijken of dit werkt. 

Bron: PC-55 door Renate Pijnenburg

Reacties zijn gesloten.